Onoj koja je čista...

Čisto srce stvori mi Bože i duh postojan obnovi u meni... (Ps 51,12)



Onoj koja je čista…

Čistoću tvoje duše odaje sjaj u tvojim očima,
sjaj poput sjaja kapljice rose na latici ljiljana,
obasjanog jutarnjim zrakama sunca

Kao novi dan,ti se rađaš jutarnjom molitvom na usnama,
Zanos tvoga duha odaju usta tvoja iz kojih riječi teku poput šumskog potoka
Uzdišeš se prema svijetu poput nježnog pelikana
nestaješ u sebedarju
polagano trgaš meso za svoju mladunčad, svoje ptiće

Opraštaš se sa suncem u predvečerje,
povlačiš se u odaje svoga srce,
tu sa svojim Ljubljenim provodiš noć,
u Njegovom zagrljaju toneš u nebeski san

5.3.2011, Split, Kamen, Duhovne vježbe


Iz Katekizma Katoličke Crkve

2337 Čistoća izražava ostvarenu integraciju spolnosti u osobi i time nutarnje čovjekovo jedinstvo u njegovu tjelesnom i duhovnom biću. Spolnost, kojom se očituje čovjekova pripadnost tjelesnom i biološkom svijetu, postaje osobnom i stvarno ljudskom kad je integrirana u odnos osobe s osobom, u potpun i vremenski neograničen uzajaman dar muža i žene.

Krepost čistoće, sadrži, dakle, cjelovitost osobe i potpunost dara.



CJELOVITOST OSOBE

2338 Čista osoba održava cjelovitost snaga života i ljubavi koje su u njoj. Ta cjelovitost osigurava jedinstvo osobe i protivi se svakom ponašanju koje bi je ranilo. Ne podnosi ni dvostruk život, ni dvostruk govor.[84]

2339 Čistoća zahtijeva postizavanje gospodstva nad sobom, što je odgoj za ljudsku slobodu. Alternativa je jasna: ili čovjek zapovijeda svojim strastima i postiže mir, ili pušta da ga zarobe i postaje nesretan.[85]

"Čovjekovo dostojanstvo zahtijeva da on radi po svjesnom i slobodnom izboru, to jest potaknut i vođen osobnim uvjerenjem, a ne po unutarnjem slijepom nagonu ili pod čisto vanjskim pritiskom. Do takva dostojanstva čovjek dolazi kada, oslobađajući se svakog robovanja strastima, ide za svojim ciljem odabirući u slobodi dobro te svojom umješnošću i zdušnošću nastoji sebi pribaviti prikladna sredstva".[86]

2340 Tko hoće ostati vjeran obećanjima svoga Krštenja i oprijeti se napastima nastojat će upotrebljavati potrebna sredstva za to: upoznati sebe, voditi asketski život već prema prilikama u kojima se nalazi, slušati Božje zapovijedi, vježbati se u moralnim krepostima i biti vjeran molitvi. "Uzdržljivost nas sabire i dovodi k jedinstvu koje smo izgubili rasipljući se".[87]

2341 Krepost čistoće usko ovisi o stožernoj kreposti umjerenosti koja ide za tim da razum upravlja strastima i težnjama ljudskih osjećajnosti.

2342 Gospodstvo nad sobom djelo je duga nastojanja. Nikad ne možemo reći da smo ga stekli jednom za svagda. Ono pretpostavlja uvijek novu obavezu u svim razdobljima života.[88] Napor koji se traži moze u određenim razdobljima biti intenzivniji; tako, na primjer, dok se oblikuje osobnost u djetinjstvu i mladenaštvu.

2343 Čistoća poznaje zakone rasta, koji prolazi kroz stupnjeve obilježene nesavršenošću i vrlo često grijehom. Krepostan i čist čovjek "izgrađuje se iz dana u dan brojnim slobodnim opredjeljenjima. Zato on spoznaje, ljubi i čini moralno dobro u skladu sa stupnjevima rasta".[89]

2344 Čistoća predstavlja izrazito osobno zalaganje, uključuje također kulturni napor, jer postoji "međuovisnost između rasta ljudske osobe i razvoja samog društva".[90] Čistoća pretpostavlja poštivanje osobnih prava, posebno pravo na obavijesti i odgoj u skladu s moralnim i duhovnim zahtjevima ljudskog života.

2345 Čistoća je moralna krepost. No, ona je i Božji dar, milost, plod Duha.[91] Onomu koji je vodom Krštenja nanovo rođen Duh Sveti daje da nasljeduje Kristovu[92] čistoću.



CJELOVITOST DARA SAMOGA SEBE

2346 Ljubav je "forma" svih kreposti. Pod njezinim utjecajem, čistoća se očituje kao škola osobnog darivanja. Gospodstvo nad sobom usmjereno je na to darivanje sebe. Onaj koji živi čisto postaje za bližnjega svjedok Božje vjernosti i nježnosti.

2347 Krepost čistoće razvija se u prijateljstvu. Ona upućuje učenika kako da nasljeduje i ide za Onim koji nas je izabrao za svoje prijatelje,[93] dao se potpuno nama i čini nas dionicima svoga božanskog stanja. Čistoća je obećanje besmrtnosti.

Čistoća se pokazuje naročito u prijateljstvu prema bližnjemu. Kad se gaji između osoba istog ili različitog spola, predstavlja veliko dobro za sve. Ona vodi duhovnom zajedništvu.



RAZLIČITI OBLICI ČISTOĆE

2348 Svaki je krštenik pozvan na čistoću. Kršćanin je "zaodjenuo Krista" (Gal 3,27), uzora svake čistoće. Svi su Kristovi vjernici pozvani da provode čist život prema svom posebnom životnom stanju. U času Krštenja kršćanin se založio da će svoju osjećajnost živjeti u čistoći.

2349 "Čistoća mora razlikovati osobe u njihovim različitim životnim stanjima: jedne u djevičanstvu i posvećenom celibatu, što je izvrstan način da se čovjek nepodijeljena srca lakše preda jedino Bogu, druge na način kako to za sve odreje moralni zakon, već prema tome jesu li u braku ili nisu".[94] Oženjene osobe pozvane su da žive bračnu čistoću; ostali žive čistoću u uzdržljivosti:

Tri su oblika kreposti čistoće: jedna je bračna, druga udovička i treća djevičanska. Ne hvalimo jednu od njih isključujući druge. U tome je nauk Crkve bogat.[95]

2350 Zaručnici su pozvani da žive čistoću u uzdržljivosti. U toj će kušnji otkriti uzajamno poštivanje, vježbat će se u vjernosti i u nadi da će se primiti jedno drugo kao dar Božji. Odložit će za bračno vrijeme očitovanje nježnosti vlastito supružnickoj ljubavi. Uzajamno će se pomagati da rastu u stoći.

[84] Usp. Mt 5,37.
[85] Usp. Sir 1,22.
[86] II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 17.
[87] SV. AUGUSTIN, Confessiones, 10, 29, 40.
[88] Usp. Tit 2,1-6.
[89] IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 34.
[90] II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 25.
[91] Usp. Gal 5,22.
[92] Usp. 1 Iv 3,3.
[93] Usp. Iv 15,15.
[94] KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Izjava Persona humana , 11, AAS 68 (1976), 77-96.
[95] SV. AMBROZIJE, De viduis , 23: PL 153, 225A.

Bog vas blagoslovio.
Defton.


01.04.2011. u 10:03 · Ostavi komentar (2) · Isprintaj · #